Vissza

A hátrányokkal küzdő roma lányok esélyeinek növelése Kokadon

BARI SHEJ (NAGYLÁNY, FATA MARE)

ROMA LÁNYOK TOVÁBBTANULÁSI ESÉLYEINEK NÖVELÉSE

PÁLYÁZAT CÉLJA:

  • A pályázat a hátrányokkal küzdő roma lányok iskolai lemorzsolódásának csökkentését, valamint ehhez kapcsolódóan a továbbtanulási esélyeik növelését célozza. A beavatkozások stabil alapot teremtenek a majdani iskolai előrehaladásához, a végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentéséhez, és a későbbi foglalkoztathatósághoz, valamint hozzájárulnak életminőségük, egészségi állapotuk javulásához, továbbá szüleik nevelési képességének fejlődéséhez.


CÉLCSOPORT:
  • 10-18 éves általános vagy középiskolás - elsősorban roma - lányok
  • Olyan lányokat kell kiválasztania a támogatást igénylőnek, akik esetében jelen van valamilyen lemorzsolódási kockázat vagy tünet. Ezek lehetnek pl.: tantárgyi bukás, évismétlés, sok hiányzás, több testvér esetén a nagyobbaknál a lemorzsolódás jelenléte, a szülők alacsony ? legfeljebb 8 osztályos ? iskolai végzettsége, magántanulói jogviszony, a család lakhatási hátrányai és rossz anyagi körülményei. Célunk, hogy a programba kerülő lányok legalább 50%- a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesüljön.
  • a bevont lányok családja
  • korai iskolaelhagyással veszélyeztetett nem roma lányok
  • A roma származásról szóló nyilatkozat önkéntes.


      TÁMOGATHATÓ TEVÉKENYSÉGEK:

      Önállóan támogatható tevékenységek
      1. Szükségletfelmérés ? a célcsoport kiválasztása tekintetében a lemorzsolódási tüneteket mutató lányok toborzása, szükségleteik beazonosítása;
      2. A helyi közösség érzékenyítése, a döntéshozók tájékoztatása, helyi szakemberek bevonása a program megvalósításába;
      3. Egyéni és családi mentorálás biztosítása a célcsoport számára a támogatási időszak alatt folyamatosan;
      4. Csoport működtetése legalább kétheti rendszerességgel ? amelynek célja a tapasztalatok megosztása, a horizontális tanulás biztosítása, az önismeret fejlesztése, a prevenció és a hátránykompenzáció biztosítása ? a projektbe közvetlenül bevont (mentorált) gyerekek, fiatalok és mentoraik számára, szükség szerint egyéb szakemberek (romológiával foglalkozó roma szakember, pszichológus, pályaorientációs tanácsadó, életvezetési tanácsadó) részvételével;
      5. Természetbeni támogatás biztosítása a továbbtanulás ösztönzése, illetve a lemorzsolódás elkerülése érdekében (pl. buszbérlet, szakkönyv, hangszer, színházjegy, múzeumi belépő, tanulmányi kirándulás részvételi díjának átvállalása, ruházat, étkezési utalvány, sportegyesületi tagság, sporteszköz, tanfolyam díja);
      6. Kötelező együttműködés kialakítása a szakmai-módszertani támogatást biztosító EFOP-3.1.7 kódszámú ?Esélyteremtés a köznevelésben? című kiemelt projekt megvalósítóival;
      7. Kapcsolatfelvétel és együttműködés kialakítása, találkozók szervezése EFOP-1.4.4 megvalósító és a tevékenységeket megvalósító szervezetekkel;
      8. Az áldozattá válás megelőzését célzó tréningek biztosítása, a biztonságos internethasználat elősegítése, a veszélyek tudatosítása, valamint az önvédelmi képességek növelése;
      9. A családi és női szerepekkel foglalkozó csoportok működtetése eseti szakértők meghívásával, lehetőleg a családtagok bevonásával a 4. pont szerinti csoportfoglalkozás keretein belül;
      10. Preventív célú (pl. drogmegelőzés) programokban való részvétel támogatása külön foglalkozással, vagy a 4. pont szerinti csoportfoglalkozás keretein belül;
      11. Sport, kulturális és egyéb aktív szabadidős tevékenységek: pl. tánc, gerinctorna, aerobik, természetjárás, színházlátogatás, stb. biztosítása a projektbe bevont roma lányok számára;
      12. Táborok szervezése a fenti programokban részt vevő roma lányok számára;
      13. Egészségügyi szűrésvizsgálatok szervezése;
      14. Egészséges életmódra való nevelés, tanácsadás a szülők számára;
      15. Önismereti foglalkozások;
      16. A családok motiválása a hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek, elsősorban roma lányok lemorzsolódásának, végzettség nélküli iskolaelhagyás megelőzésére, továbbtanulására, családterápiás foglalkozások biztosítása a különös problémával küzdő családoknak;
      17. Pályaorientációs foglalkozások, közép- és felsőfokú intézmények, szakképző iskolák, munkahelyek meglátogatása, velük való együttműködés;
      18. Pozitív életmintával élenjáró roma nők bevonása a programba, példaértékű életutak bemutatása a lányok számára;
      19. Roma női civil szervezetekkel való kapcsolatfelvétel és partnerségi viszony kialakítása.

      Vissza